lördag 14 september 2013

Strategier

Okej, så imorse var jag inte en zombie. Hurra! Somnade dödstrött och sov till kvart i åtta, men var faktiskt fullt fungerande när jag blev väckt. Sen tog AB Signe och drog iväg vid kvart i nio för att handla, och jag gick prompt tillbaka till sovrummet och lade mig igen.

Ungefär så har dan sett ut - nån timmes aktivitet, och sen har jag legat och vilat i sängen. Just nu anstränger jag mig att bara vila i såna lägen, för jag har insett att jag ofta läser eller slörsurfar eller ser på teve för att slippa känna efter. Det är mer flykt and faktisk vila, och gör kanske inte saken värre men jag kan hålla på med det länge utan att känna mig det minsta piggare efteråt. Om jag istället ligger och gör mindfullness-övningar, fokuserar på andning eller kroppscanning till exempel, så får jag först ångestpåslag och blir jätteorolig i kroppen och får hjärtklappning. Sen, om jag står ut med det ett tag, så känner jag hur trött jag är, och slappnar av och vilar på riktigt. Ibland somnar jag, ibland inte, men efter en stund så blir jag distinkt piggare och har vilat på ett helt annat sätt än om jag suttit och läst idiotiska trådar på familjeliv under samma tid...

Nu ska jag vila mer, i soffan med AB strax. Imorgon ska jag orka med lite mer än idag, det ger lite ångest att tänka på. Men just nu ska jag bara vila.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar